Information för boende

Ekonomisk förvaltare

Om man som bostadsrättshavare har frågor kring avgiftsavier, autogiro, betalningar eller liknande, ta kontakt med föreningens ekonomiska förvaltare Norrorts Boservice AB som sköter föreningens ekonomiska frågor.

info@norrortsbo.se

www.norrortsboservice.se

Medlemsportalen

Den som är medlem i föreningen kan med BankID logga in i Medlemsportalen. I portalen kan man hitta sina avier och även lägga in kontaktuppgifter så som e-post och telefonnummer. Kontaktuppgifterna som läggs in kan bara ses av dig själv och styrelsen.

Teknisk förvaltning, jour och felanmälan

Föreningen anlitar Recover för teknisk jour. Vid skada på fastigheten som är akut (dvs. där det finns risk för fastigheten) ring direkt 0771-103 500, jouren är aktiv helger (fredag 16.00 till måndag 7.00 ), helgdagar och kvällar (16.00-7.00).

Fel och skador som uppstår på något av de delar föreningen ansvarar för så som el/vattenledningar, fasad osv. ska anmälas till styrelsen direkt via e-post. I felanmälan behöver kontaktuppgifter och en tydlig beskrivning av problemet ingå. Styrelsen återkommer med förslag på hantering beroende på fel och vem som ansvarar.

Kontaktuppgifter styrelsen: info@brftabystownhouse.se

Se föreningens stadgar för ansvarsfördelning.

Observera att, om bostadsrättshavare, någon i bostadsrättshavares hushåll, besökare eller hyresgäst orsakar skada/skador på del av bostadsrätten som ligger på bostadsrättsföreningens underhållsansvar enligt stadgarna eller annan egendom som tillhör föreningen, oavsett om skada uppstått pga. uppsåt eller utan uppsåt på grund av handhavandefel, så kommer föreningen att debitera bostadsrättshavaren för samtliga kostnader som uppstått för återställande och åtgärdande av skadorna.

Försäkring

Föreningens egendom är fullvärdesförsäkrad hos försäkringsbolaget Brandkontoret och i försäkringen ingår även ansvarsförsäkring, maskinförsäkring, rättsskyddsförsäkring, husbocksförsäkring, allriskförsäkring, förmögenhetsbrottsförsäkring samt styrelseansvarsförsäkring. Föreningen har även tecknat bostadsrättstillägget för samtliga bostadsrätter vilket gör att bostadsrättshavare endast behöver teckna hemförsäkringen för sin bostad.

Vid en skada informera styrelsen via mejl att en skada på det som ingår i föreningens försäkring har inträffat. Kontakta sedan Brandkontoret, vårt försäkringsnummer är 110887 för vidare hantering. Kontakta vid behov ditt eget försäkringsbolag, om du t.ex. själv blir ersättningsskyldig för orsakad skada – ”drulle-försäkringen”  kanske kan nyttjas, om ni tecknat sådan.


Se vidare på www.brandkontoret.se för aktuella kontaktuppgifter och formulär för att anmäla en skada.

Se villkoret för kollektivt bostadsrättstillägg här

Anticimex

I försäkringen ingår viss hjälp från Anticimex för sanering vid problem med skadedjur. Vid problem med t.ex. råttor eller getingbon kontakta Anticimex direkt, uppge att vi är försäkrade i Brandkontoret.. Se vidare på https://www.anticimex.se/akut-skadedjursproblem.

Avfallshantering och kompost

Föreningen har gemensam sophantering. Det finns sopstationer vid parkeringsytorna nedanför Ullna allé 12, 50 och 68. Tänk på att sortera ut matavfall och även plast, kartong, metall och glas. Det finns en återvinningsstation på Ullnavägen där sådant kan lämnas.

Föreningen har också ett par komposter nedanför Ullna allé 68, där finns också möjlighet att lämna grövre trädgårdsavfall i några pallkragar. I föreningen finns även en kompostkvarn som ska användas vid större kvistar och grenar innan det läggs i komposten.

Gemensam utrustning

Föreningen har en del gemensam utrustning. För att få tillgång till förrådet där utrustningen förvaras så mejlar man info@brftabystownhouse.se alternativt kontaktar Styrelsen via föreningens privata Facebooksida. Följande utrustning finns:

  • Vertikalskärare – används för att lufta gräsmattan
  • Elektrisk häcksax
  • Röjsåg
  • Kompostkvarn
  • Utfällbar stege (3,8 m)
  • Utrustning för fönstertvätt (utsidan) med ultrarent vatten, det går att tvätta fönster även på 3 våningen från markplan.

Carport och laddstationer för elbilar

I föreningen finns carportplatser med tak att hyra. Föreningen har också installerat 12 laddstationer på ett urval av carportplatser. Vid behov kommer fler laddstationer att installeras. Den som hyr en plats betalar dels en grundavgift och sedan för eventuell elförbrukning. Är du intresserad av en carportplats med eller utan laddstation mejla till info@brftabystownhouse.se.

Skötsel av trädgård

Du som bor i föreningen ansvarar för underhåll och skötsel av trädgården. Du delar häck med dina grannar men ansvarar för skötseln av häcken till vänster och rakt fram om du står på trädäcket.

Nycklar

Nycklar till ytterdörren beställs via styrelsen till självkostnadspris, mejla till info@brftabystownhouse.se. I mejlet ska du ange nyckelnummer samt önskat antal nycklar. Nycklarna levereras med rekommenderat brev och avgiften faktureras medlemmen i efterhand.

Fönstret i det lilla rummet i sovrummet är låsbart. Om du saknar nyckel – hör av dig till info@brftabystownhouse.se så kan du få en ny.

Kamin

Föreningen ansvarar för sotning av skorstenarna enligt stadgarna. Sotning sker vart fjärde år och nästa tillfälle är våren 2024. Övrigt underhåll av kaminen ansvarar bostadsrättsinnehavaren för.